1st Visit HSNZ - IVF (Counselling)


Assalamualaikum.

dah lama rasanya sejak aku update apa apa pasal treatment aku.
last buat IUI bulan 1 so lepas tu aku rileks je tunggu tarikh 4 Mei untuk first appointment IVF.
untuk kes di HRPZ II, untuk kes IVF memang akan dipindahkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, (HSNZ) Kuala Terengganu.
staff nurse inform 2 minggu sebelum tarikh aku n suami kena pergi ambik darah kat hospital.
lepas tu bawak sekali surat rujukan n semua result test sepanjang treatment aku 2 tahun ni.

disebabkan aku pergi buat test darah pun dah lewat, so surat dari hospital tu last minit baru dapat.
sepatutnya hari selasa 3/5 tu memang dah kena ambik surat sebab esoknya dah nak pergi hospital.
kebetulan pulak kat tadika aku tengah sibuk ada midterm exam.
so pagi tu memang tak sempat nak belek hf pun. adala jugak tunggu nurse kol no ofis tapi takde pulak.
aku ingatkan tak jadila sebabnya takut result darah tak jadi.
rupa rupanya balik je rumah check hf ada miskol dari no tak kenal.
bila aku wasap, sah no staff nurse Norizah. dia cakap dia dah kol tapi tak berangkat.
so nak tak nak pagi 4/5 tu memangla nak kena ke hospital KB dulu sebelum ke Terengganu.
dah satu kerja la pulak nak kena ke KB n patah balik nak ke Terengganu.
so petang tu memang rasa stress sangat sangat.
bila bincang dengan suami dia cakap takpelah.


then, hari kejadian, keluar macam yang dah dirancang.
keluar je pagi pagi n pergi KB ambik surat.
lepas tu terus ke Terengganu walaupun appointment pukul 2 petang.
memang masa tu aku cuba think positif. cuba pujuk hati its ok muis, jangan nak gelabah gelabah.
bila fikir nak kena ke KB pergi balik dah sejam lebih lepas tu dah ke Terengganu lagi 2 jam lebih memang rasa penat sangat sangat. tu baru fikir je pun. tapi aku cuba pujuk hati sendiri.
aku buat semua ni pun untuk aku n suami. ni baru cabaran awal.huhu



breakfast kat kedai area Tangok.
banyak ni punya nasi, termenung aku nak habiskan.huhu
 lepas breakfast kurang 1045 pagi kot terus gerak ke Terengganu.
aku drive, suami dah kenyang, terus membuta.
aku awal awal lagi dah mengofferkan diri untuk drive.
if pagi aku lagi percayakan diri aku untuk drive dari suami.
dia pagi pagi jenis mengantuk. if hari cuti memang membuta sampai pukul 11,12.huhu
yang kelakarnya suami siap pesan if mengantuk bagitau dia.
macamla tak kenal bini dia ni.
aku ni kalau letih tahap maksima baru terlelap. tu pun terlelap setakat sejam dua bukannya berjam jam.huhu

sampai Terengganu dalam pukul 1 lebih.
suami sempat lagi singgah gunting rambut jap.
last masa pergi HSNZ hari tu dah survey jalan la jugak lebih kurtang.
tapi kali ni yang aku 
elok sampai hospital dalam 15 minit nak ke pukul 2.
terus ke klinik o&g n tunggu untuk daftar masuk.
sebelum tu nurse macam biasa timbang berat n check bp. 
 untuk 1st appointment ivf ni dia panggil kaunseling.
dalam pukul 2 lebih baru la nampak a few pasangan sampai.
tunggu punya tunggu, dalam pukul 3 jugakla baru doktor n nurse standby untuk sesi kaunseling tu.



aku curi curi snap gambar walau ada notis tak boleh guna kamera atau hf.hehe
masa ni doktor briefing pasal IVF, prosedur n dapat jugak pamplet berkaitan.
dalam tu jugak ada jadual berkala untuk bayaran treatment ni.
if sebelum ni semua treatment free je sebab aku guna GL
tapi bila dah start treatment IVF ni, memang dari sekecil prosedur perlu bayar.

briefing lebih kurang setengah jam je.
lepas tu personal consultation untuk each couple.
disebabkan tak sure ikut giliran macamana, so aku inform nurse yang kami ni dari kelantan. kalau boleh nak mintak turn awal sebab nak balik jauh.
tapi chinese couple tu lagi cekap. lepas habis briefing terus jumpa doktor.
aku dapat turn kedua.

overall, doktor cakap kes aku ni unknown case. maksudnya through test both aku n suami ok.
so tak tahu apa sebabnya yang tak dapat hamil.
bila consult ni jugak barula aku faham walaupun selepas proses persenyawaan tabung uji, bukan semestinya ada pertumbuhan anak dalam rahim.
selepas masukkan balik ke dalam rahim, kuasa Allah pulak akan tentukan sama ada selepas proses tu ada pertumbuhan baby atau tak.
pendek kata, macam tanam pokok. pokok tu nak hidup atau mati, yang tu tak dapat dikonfemkan jugak. if tak datang period, in sha Allah mengandung.

bila doktor explain macam tu, mood aku jadi bercampur campur.
kejap rasa down, kejap rasa bersemangat.

tapi next step, aku kena tunggu for next period n kena kol balik hospital untuk dapatkan tarikh.
dorang memang dah ada timetable siap siap.
contohnya untuk period may, sesiapa yang period dari 13-23 may boleh dapat slot based on siapa cepat dia dapat.
if slot penuh, kena tunggu lagi next period.
macam aku, bulan ni period on 27th may so memang tak masuk list. harusla menunggu next period.
tapi untuk yang may ni pun, if dapat slot first procedure bulan ogos.
so makin lambat masuk slot makin lambatla boleh mulakan treatment.
apa apa pun, atleast aku dah masuk list n dah lepas kaunseling.

otw balik macam biasa aku akan tanya pendapat suami.
macam mana dia ok n rasa berbaloi ke dengan semua ni?
dengan perjalanan jauh, dengan kos dengan macam macam rawatan.
tapi suami if berkaitan treatment dia selalu positif.
tu je pun yang aku nak. support dari suami n orang sekeliling.

tapi ada je pun yang bila aku cakap nak buat treatment, dorang kata benda tu menyakitkan, menghabiskan duit dan masa.
tapi apa pilihan yang aku ada? takkan nak menunggu sampai ke tua?
manusia macam ni, memangla bercakap tak guna otak n rasa diri tu hebat.
walaupun saudara sendiri, aku rela jauhkan diri dari sakit hati dengan orang macam ni.
biarlah. at least aku usaha. berjaya atau tak, tawakal jelah pada Allah.

trip ke terengganu kali ni jugak, akhirnya aku berjaya jugak dapatkan keropok sagu.
dah 2x ke terengganu dengan harapan dapat beli keropok sagu tapi selalunya frust sebab tak jumpa.
kali ni jumpa kat batu rakit. kebetulan aku singgah satu kedai tu nak beli otak otak n satar, tup tup ternampak dia tengah packing keropok sagu.



 keropok sagu rm10 sepaket. bila goreng jadi kembanggggg n meletup letup dalam kuali.
yang bestnya sebab rasa dia rangup, tak lembik sangat macam keropok losong.
yang ni dia dah siap goreng n boleh simpan frozen.


overall, perjalanan pergi balik gerak 8.30 pagi, sampai rumah lebih kurang 6.30 petang.
lepas ni next trip dengan kereta baru, lagi best la kot. pergi balik kihkihkih

next entri tentang ivf ni aku nak share isi kandungan pamplet KEHAMILAN & TEKNIK REPRODUKTIF BANTUAN. 




Comments

  1. semoga semua urusan dipermudahkan. wawa ada seorang kawan yang macam muis dan suami. semuanya ok tetapi belum ada rezeki cahaya mata. Selalu dengar cerita dia. Dah 10 tahun menunggu. Tapi yang penting positif. Mudah-mudahan semua urusan lancar ye.

    ReplyDelete
  2. sis jangan putus asa. sy pon baru je settle treatment Ivf kt hsnz bln 3 haritu. alhamdulillah rezeki saya skali buat je pregnant. tapi, panjanggg lagi masa. bila2 masa kalau allah nk amik, allah amik :)

    goodluck!

    ReplyDelete
  3. Salam...Berapa kos buat IVF di hospital sultanah nur zahirah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam izzati..kosnya around 4k plus2..not sure
      if ada masa sy akan share jadual payment di blog ye :)

      Delete
  4. Hi boleh tahu berapa kos bayaran untuk buat ivf kat hsnz?

    ReplyDelete
  5. Hi boleh tahu berapa kos bayaran untuk buat ivf kat hsnz?

    ReplyDelete
  6. Hi boleh tahu berapa kos bayaran untuk buat ivf kat hsnz?

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM