Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus.

 salam. 

tadi ada terbuka 1 link di fesbuk. Nak elak dari gangguan jin.
dekat sini aku share sekali antara tips tips...dari Ustaz Syahidan (KUIS)


  1. Lafazkan assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yg memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kbiasaannya di pintu².
-dah jadi kebiasaan aku bagi salam bila masuk rumah n masuk bilik tidur. especially kalau bilik tidur @ rumah gelap yang belum bukak lampu. Aku selalu baca 'Assalamualaikunna...." entah dah lupa dari mana aku baca pasal ni.  


2. Lazimi membaca & memasang ayat suci al-quran di rumah. 
- yang ni harapkan baca quran kat rumah jelah. kadang kadang if boring sangat takde rancangan tv kalau channel 106 ada bacaan quran atau talaqqi aku dengar jelah sebab nak perbetulkan bacaan. 


3. Gunakan semua bilik yg ada dlm rumah.
-kat rumah sekarang ni memang semua bilik guna so should be no problems. 


4. Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan spt tulang dll sbb tu semua makanan jin. 
- bab ni ada masalah sikit. kami suka bagi kucing makan kat dapur. selalunya adalah lebihan tulang ikan semua. kadang kadang esoknya baru sapu.kihkihkih



5. Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk bdn dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan 'kenderaan' jin adalah angin.
-suami jelah kadang kadang bukak tingkap kejap atau merokok depan pintu kalau malam. aku sendiri pun kalau rasa panas sangat bukakla pintu kejap atau tingkap sikit. tak elok rupanya angin malam ni.huhu 


6. Angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yg terhampar pd waktu mghrib dan ke atas. 
- yang ni memang aku jaga. especially pakaian aku. sebabnya dari kecik mak cukup marah if jemur baju malam. selalunya aku akan basuh baju sesi pagi je. so sempat kering siang hari. if basuh malam, aku akan jemur baju esok pagi. cuma sekali sekala adala pakaian suami aku biarkan semalaman di ampaian. so lepas ni harusla elak dari buat macam tu lagi.  

7. Kalau orang yg tidur mengigau sentuh dan kejut dia. 
- aku tak sure la mengigau ke tak tapi kadang kadang suami mengigau aku mudah terjaga so aku kejutla dia. kalau aku mengigau konfem laki aku tak sedar.huhu


8. Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal ats bdn. Orang perempuan bila tidur rambut kene letak bawah kepala, (jangan lepaskan ke atas bantal).
- nasib baik aku memang jenis tidur mengiring sebab bila tidur menelentang dada rasa ketat n macam tak puas bernafas je. mengiring pun aku lagi selesa sebelah kiri sebenarnya tapi kalau ikut sunnah nabi mengiring belah kanan. so permulaan tidur tu aku memang mengiring ke kanan. bila dah terlelap tu takpela nak mengiring belah mana pun kan?hehe. sekarang ni rambut pun memang panjang so dulu aku memang lepaskan rambut atas bantal. tapi dah alang alang tahu ni, memang tak bolehla buat lagi lepas ni. aku siap imagine lagi agaknya kalau rambut kita tu lepas atas bantal, hujung rambut jatuh ke bawah ada orang buat main.huhuhu


9. Bagi rumah yg pintu²nya berhadapan dgn pintu² lain, tutup salah satu dan buka salah satu. Sbb pintu² yg saling berhadapan boleh jd laluan makhluk halus 
 -bilik mentua buat tempat sembahyang memang mengadap pintu dengan bilik lagi 1. so harusla kena tutup lepas ni. 
 

10. Kalau terlupa bagi slm masa masuk rumah, keluar semula dan masuk balik dgn bagi salam. 
 - yang ni memang tak buat pun if terlupa. nak masuk pintu depan selalu terlupa. nak masuk bilik je sokmo ingat nak bagi salam sebab bilik selalunya gelap. so sedikit seram di situ kalau masuk bilik petang atau maghrib. 
 

  11. Elakkan ketawa dan bersedih yang berlebihan.
 - aku la tu. if gaduh atau merajuk dengan suami, memang aku menangis sungguh sungguh dalam bilik. kadang tu sampai makan minum pun tak. layan perasaan punya pasal. dhla bilik aku belakang sekali,entah entah ada yang memerhati.huhuhu
 

  12. Elakkan duduk di pintu. 
- o yang ni memang jarang buat. aku suka duduk depan tv, bukan depan pintu.kihkihkih 


  13.Selalu² baca surah Al~Baqarah
- haaa, yang ni paling utama kot. banyakkan baca quran.kihkihkih. ni lepas solat jah, sebuk melompat dari sejadah nak cepat cepat tengok tv. tak kata kat orang, akulah tu.huhuhu


Comments

  1. time hostel dulu risau jugak setiap kali nak masuk sem...selalu hari pertama masuk, akan amal apa yang patut macam mak ayah dan ustaz cakap... thanks muis

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM