17,18,19,20 Ramadan 2016

puasa rabu khamis aku tak sahur.
bila tersedar lewat dah pukul 5 pun.
Selalunya mak mertua kejutkan tapi bila aku keluar bilik rupanya dia pun tak sedar jugak.
Suami pun aku suruh naik makan sahur rumah kakak dia jelah.
Aku takpe minum air je pun dah ok.
Pagi tadi pulak mak mentua dah kejut tapi pukul 3.30.
So aku lelap balik sebab dah kunci alarm 4.20.
Tapi rupa rupanya jam hf tu pulak salah terlewat 2 jam.
So alarm tu pukul 7 baru berbunyi.huhu
Aku tersedar pukul 5 tengok suami dah naik sahur rumah kakak.
Mesti dia ingat aku taknak sahur sebab 2,3 hari lepas aku memang cakap malas nak bangun sahur.huhu
Bila mak mentua tanya nak makan ke tak aku cakap takpelah sebab memang tak selera pun so aku minum air masak jelah. 

Hari ni dah masuk 21 ramadan tapi aku tak tepek lagi lauk berbuka dari hari rabu sampaila sabtu. Sehari dua ni takde mood la pulak. Pms kan...
so moody je memanjang.huhu
untuk berbuka hari cuti nuzul quran, aku balik rumah mak. 
aku request nak makan ikan tuko berkuah santan. 
petangnya aku just beli ikan tuko yang dah siap bakar. pastu beli dalca daging dengan lawar. 
tapi kuah santan yang mak buat kali ni kurang kick. 
tak cukup pedas n masam. rasa manis je.
mak kalau masak tak manis tak sah. pastu komplen la aku suka masak masin masin, yang dia tu sokmo terlebih gula takpe pulak.huhu



ada budu tu siap letak mangga muda yang aku cincang.
mula tu suami nak datang bukak puasa rumah mak jugak,
tapi bila dekat time berbuka aku tengok wasap dia bagitau dia tak jadi datang nak temankan mak ayah dia berbuka.
family kak ipar dah balik rumah mak mentua dia jugak.
so takkan suami nak biar mak ayah dia bukak berdua.
takde dah orang lain makan budu, so tak berusik la benda alah tu.



bila nak dekat time berbuka, family abang pulak datang.
dia bawak lauk gulai kawah, ayam percik dengan ikan jaket bakar sambal.




 untuk petang khamis 18 ramadan, aku singgah bazar peringat. 
beli lauk hati lembu goreng, kerabu mangga dengan air coconut shake. 
balik rumah buat lagi tomyam dengan ayam goreng sambal. 
tomyam nampak tak berapa menyelerakan sebab guna kiub tomyam knorr je. 
warna dia tak semerah kiub tomyam maggi. 
kalau kurang selera, tomyam jelah yang aku nak.huhu

petang jumaat, walau mood tak berapa ok, aku masakla jugak 1 lauk. 
buat daging black pepper. lepas tu suami tapau gulai ayam kampung kot dari rumah kakak dia. 
ada baki hati lembu goreng dengan kerabu aku just panaskan je. 
malamnya aku balik rumah mak tidur sana je. mood kureng, saja nak beralih angin. 
tapi bila balik, rupanya kakak yang dok jerteh pun ada jugak. 
aku ni kalau mood tak berapa ok, tak sukala if serabut dengan budak.huhu
mulalah nak sakit kepala la hapala. 
tapi sabar sabar sajalah. anak sedara sendiri jugak. 
semua pulak tengah membesar, buas tu satu hal, banyak cakap pun satu hal.huhu

pagi sabtu, keluar pergi servis kereta kat kubang kerian. 
then teringat la pulak nak pergi tukar bateri iphone. 
bateri lama dah kong kot. dah seminggu lebih takleh nak on kan hf.huhu
so aku terus la drive masuk bandar. 
elok je sampai kedai baiki telefon, cari dalam handbag, rupanya iphone aku tak bawak. tinggal kat rumah mak. dalam beg kecik.
macam bodoh je rasa meredah jem hujung minggu, hasilnya takde apa.huhu
sebelum pergi tu, takdela rasa nak check dulu ke  hapa. konfiden je redah jem masuk bandar. 
nasib baik semalam dah tak boleh puasa.  at least penat tu bolehla teguk teguk air kan?hehe

tak puasa pun, sama jugak aku tak makan pun. just makan roti je 2 keping. 
semalam ayah berbuka puasa kat masjid kg sebelah, so aku berbuka berdua dengan mak je. 
mak buat gulai lala, pastu aku goreng ikan terubuk n ada jugak kerutuk daging. 
makan jelah berdua sambil sembang sembang. 
tapi mak ni jenis perasan sikit.kihkihkih
kalau dia masak sedap, asikla dok puji diri sendiri. 
dia cakap lala tu ada sikit je tak puas makan.huhu
so aku janjila hujung minggu ni nak belikan sekilo lala. 
gulai nanti makanla puas puas.hehe

malamnya lepas berbuka,  mak sebutla pulak nak makan anggur. 
buat buat hilang pahit mulut katanya. dah macam orang mengandungla pulak. 
so pagi tadi aku otw datang kerja, kebetulan keluar awal so sempat singgah pasar belila anggur setengah kilo je pun.
dah bulan puasa takkan nak mintak try. harap harap manis jelah. 
if tak manis, kalau aku balik hujung minggu nanti, sah sah kena bebel lagi.huhuhu
sementara mak ayah ada ni, aku layan jelah setakat mana termampu. 


 
 

Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM