15 Ramadan 2015

salam.

pagi semalam bersahur aku masak nasi je.
lauk pulak just makan saki baki yang masa berbuka.
aku memang dah takde mood nak masak time sahur.
cuma lauk tu kena panaskan jelah.

then untuk berbuka, singgah beli lauk.
niatnya nak cari ikan kerisi pastu nak beli sayur lemak.
tapi kat gerai tu takdelah pulak ikan kerisi.
nampak aku ikan tongkol besar besar, ada yang dia dah potong separuh bahagian ekor.
so aku ambik yang tu je.
suh dia hiris siap siap.
beli rm9 dapatla 7 keping termasuk ekor.
pastu aku beli lala dalam setengah kilo.
dari hari tu lagi teringin nak buat lala goreng pedas.

la ni puasa dah tak rasa apa.
perut sikit pun tak lapar.
so balik kerja sampai lebih kurang pukul 5.30 sempatla lepak kejap.
pukul 6 baru masak nasi n prep bahan masak.
dalam 645 baru aku start masak n terus hidang.



lala goreng pedas. setengah kilo ni aku masak semua n bagi sikit kat rumah kakak ipar.
ingatkan dah banyak makan berdua, rupanya suami nak meratah tak cukup.hehehe
sedapla kot aku masak.
nampak gaya esok lusa kena buat lagi la ni.
aku pun tak puas jugak makan. makan berebut dengan laki memang best.
mula tu risau jugak nak bagi kat kak ipar takut aku masak ni termasin ke hapa.
tapi alhamdulillah bila makan masa berbuka, nasib baik secukup rasa.
kalau tak malu aku kat kakak ipar. dah tua bangka pun tak reti masak.
macam aku cakapla, bab letak seasoning aku memang terer.kahkahkah
macam buat lala ni disebabkan aku letak sos tiram, sos ikan, serbuk cukup rasa n kiub ayam yang selalunya boleh cenderung untuk masakan jadi masin, so untuk balance aku letakla lebih gula.
pastu aku letak jugak belacan dari melaka. fuhh dengan baunya, memang terangkat angkat.
dah lma tak share resepi. nanti aku nak share resepi lala ni jelah.




ikan tongkol ni pulak aku just buat goreng kunyit je.
ikan faveret aku ni. best sangat ikan segar macam ni.
goreng pun jangan overcooked sangat, biar isinya moist moist gitu.kehkehkeh
ni penangan selalu tengok ramcangan masak la ni.
kebetulan beli ikan half tu ada la telur.
bila goreng jadi cinonit je.
laki padahal tahu dah aku suka telur ikan. sempat lagi dia rembat telur ikan aku ni sikit.huhu

untuk petang ni tak sure lauk nak masak apa.
maybe buat ikan tongkol masak kicap. pastu cari sayur lemak rebung dengan cekur manis.
tambah telur dadar. aduhhh bestnya.




Comments

  1. org gaduh semua tak tak sedap makan. tapi anak akak ni kan.. berselera makan u. tak kira iftar or sahur. heeeee

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM