10 Ramadan 2016



salam satu pertiga ramadah.hihi

hari ni dah masuk hari ke10 puasa dah.
pagi tadi pukul 3.30 aku tersedar terus segar bijik mata.
membawak sampai ke sahur.
rupanya semalam aku tertidur depan tv dengan tv n lampu tak tutup.
suami macam biasa lepas balik terawikh keluar mengeteh.
aku pulak konon nak layan Devious Maids. tapi dah main lambat sangat pukul 11 malam.
sah sah dah aku mengantuk.
kebetulan pulak malam tadi hujan renyai renyai so sejuk, makin best la tidur.

bila tersedar pukul 3.30 takkan nak masuk dapur sebab awal lagi, so temanla laki layan bola.
dia tengok kejap je pastu tertidur. aku pulak yang segar bijik mata layan bola.
laki ni tambah channel astro sport buat membazir duit bayar bil je.
la ni astro bulan bulan dekat RM100. if ada bayar lewat sikit dari due date, terus bulan seterusnya jadi bil makin mahal.
masalahnya if tengok takpela jugak.
ni dia banyak membuta dari tengok bola. tu yang aku geram tu.

kebetulan pulak tahun ni ada sukan olimpik. so alang alang dah tambah channel astro sport, tunggu jelah sampai habis sukan olimpik.
lepas tu memang aku nak terminate je channel sukan.
nak tengok bola, baikla tengok dengan geng mengeteh dia kat luar.
nak balik lambat pun lantak dialah. huhu

berbalik pasal bersahur pulak. pagi ni aku just panaskan lebihan ikan talapia je.
dah tahu suami kureng suka ikan talapia, buat la jugak daging goreng sikit.
dah 2 pagi sahur ni alhamdulillah, selera aku ada nak makan nasi.
tapi balik kerja petang semalam cakap kat laki lapar tu terasa if sahur dengan nasi.
masa sahur dengan biskut rasa ok je.
mungkin fakta yang aku baca pasal biskut lebih tahan lama dari nasi tu betul la kot.

setakat aku menaip ni, tak sure lagi hari ni nak berbuka lauk apa.
tengokla balik kerja petang nanti singgah gerai jual ikan tepi jalan ada lauk apa.
if ada lala, maybe buat lala goreng pedas n tomyam putih. goreng ayam/daging kunyit.
nak up lagi tambah dengan telur dadar.hehe
wah rajin sangat aku ni nak masak 3,4 lauk.kihkihkih

to be continue.....

plan masak untuk berbuka tak jadi.
dalam tengahari masa kat ofis mak kol cakap dia demam.
so petang semalam aku tapau je lauk bazar ramadan n terus balik rumah mak masak nasi.
aku beli ayam percik, kerutuk daging, sayur lemak rebung, lawar dengan rangka ayam bakar madu.
beli jugak kuih akok. habis rm24. ish ish ish.
tapi takpelah. selalunya lauk pauk dalam peti rumah mak keras kejung, ambik masa pulak n aku jadi malas dah nak masak.

lepas masak nasi, duduk duduk sembang dengan mak sambil picit picit kepala dia.
pastu dia cakap sakit pinggang, aku sapu dengan krim susu kambing n urut urut sikit.
walaupun semalam mak terpaksa berbuka sebab tak larat sangat, tapi masa berbuka tu aku paksa mak makan sekali.
kebetulan sayur lemak rebung dengan cekur manis tu sedap, nampak mak selera makan n bertambah nasi walaupun sikit.

lebih kurang pukul 9 lepas mandi n solat mak nampak ok barulah aku balik.
aku nak ambik nenek temankan dia cakap tak payah dia ok je.
takpelah sementara menunggu ayah balik terawikh.
sebelum berbuka pun aku sempat berdoa biar mak cepat cepat baik dari demam. in sha Allah.








Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM