1, 2 Ramadan 2016


salam.

alhamdulillah berjumpa jugak ramadan akhirnya.
rasanya semua orang seronok bila puasa kan?
seronok tunggu masa berbuka. seronok dengan kemeriahan bazar ramadan. seronok membilang hari menanti raya. seronok boleh jumpa famili yang balik kampung. seronok dapat jumpa anak anak sedara.hehe
tapi ada jugak part yang tak bestnya.
part kena bangun masak nasi masak lauk sahur pukul 4 pagi.
part selalu terjaga n takut terbabas waktu bersahur.huhu
yang ni paling aku risau.
bagi aku takpelah if tak sahur. tapi kesian la pulak kat laki.
dahla puasa setahun sekali.kahkahkah
bila suami nampak lembik je aku selalu perli.
tulah, puasa sunat taknak buat. setahun sekali je puasa.
kita yang pompuan ni takpelah ada nak kena buat puasa ganti.

ramadan kali ni aku bertekad taknak bazir.
makan je ala kadar.
if puasa ganti selalu pun, aku makan simple simple je.
semalam balik kerja pun aku cakap kat suami hantar aku balik rumah dulu.
lepas tu dia keluar balik ke bazar naik motor je.
aku pesan siap siap kat suami tak payah beli if taknak makan. kuih pun kalau boleh jangan beli.
beli kuih seringgit pun tak habis. so better tak payah beli.

otw balik kerja semalam aku cakap kat suami nak makan banyak banyak masa berbuka.
suami cakap iyelah tu. makan sikit dah kenyang.hehe.
dah nikah 5 tahun kan? takkan tak tahu perangai bini dia.
puasa ke tak puasa ke sama je aku makan.
makan sikit dah kenyang. lebih air sikit dah kenyang.

so untuk sahur first day, aku just buat daging goreng. suami tapau kerutuk ayam rumah kak ipar.
berbuka pulak aku goreng kepak ayam berempah, goreng ikan rebus, panaskan kuah asam pedas.
beli kuih akok seringgit n suami tapau kuih onde onde 4 biji je pun dari rumah kak ipar.
semua kuih ni sikit pun dia tak sentuh. aku apatah lagi.huhu
untuk sahur hari kedua aku just goreng telur dadar pastu buat daging masak kicap kering.
pagi ni sahur aku makan lebih sikit.
dah serik semalam puasa rasa letih sebab tak sahur. padahal sebelum ni elok elok je aku ganti puasa tak pernah sahur.




masak simple je. tomyam sayur campur keropeh ayam.
aku suka tomyam lite lite macam ni je. letak 1 kiub cukup.
pastu aku buat ayam sweet sour campur mangga.
puas hati bukak puasa.hehe
suami pulak dia cakap nak makan nasi sepinggan taknak bertambah.
sebabnya nanti dia sakit perut macam semalam.
tapi aku bajet dia sakit perut sebab makan ayam berempah yang dah perap dari hari jumaat.kihkihkih
bini pulak dah tahu suami perut sensitif, saja nak buat pedajal.
aku makan gulai yang panaskan seminggu pun rileks je, memang perut bodoh.jarang sangat la nak kena cirit birit ni.
suami pulak jenis sensitif.
if musim kenduri, makan gulai selalunya memang cirit birit. huhu

ok berbalik pasal puasa.
bagi aku makan tak penting sangat pun.
minum air masak je kena cukup.
pagi tadi tak sempat habiskan 1 botol air.
terus rasa gundah gulana. aku paling takut kalau haus.
rasa lapar takpe boleh tahan lagi.
nak bertadarus sikit pun risau takut kering tekak dahaga.huhu
tapi alhamdulillah, nampak progress tadarus aku macam ok je. harapnya dapatla capai macam yang aku target. 21 hari 30 juzuk. hari ke22 in sha Allah period.hehe
mungkin 2 hari sebelum raya sempat lagi puasa. tapi masa tu dah sibuk persiapan raya, maybe dah takde masa bertadarus kot. kahkahkah

ok tu je nak bebel. sampai ketemu lg. bye....


Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM