MAULIDUR RASUL.....di rumah nenek!

Masa: 8am - 10pm
Tarikh: 15 Feb 2011 / 12 RabiulAwal 1431H
Lokasi: Umah Nenek


Tahun ni tok ku go'ri wat kenduri maulud nabi di kg cherang hangus. Disponsor 2 ekor kambing oleh anaknya, tapi xde pics ms ayah n abg2 ku dok sembelih kambing sbb aku kuar g shopping ngan b.hehe..bknnya nak menolong, balik utk mkn shj. terima kasih..

balik ptngnya around 4, aku tukar bju pkai jubah, bwk brng n towel naik kete ngan B g umah tok. Aku mandi umah makcik je, pastu join skali meratah kopeh ayam percik. sedap plak percik kali ni, makcik mana tukang masaknya.hehe.

Malamnya bila org stat dtng, oh ya B pun dtng dgn ayah dia, pkai bju melayu ijau, kain pelikat pink..apala perosak fesyen sungguh b ni. ayah aku tok bilal tu pung tau nak matching bju melayu ngan kain pelikat dia time nak g masjid thee hehe..

Aku x tlng apa pung, tlng nyebuk n jaga baby kak mira je. lgpun dh ramai makcik kat dapur tu, watpe nk menyemak skali. Then, bila org dh stat selawat tu, sempatla jgk aku rakam, tapi frust sbb Tok Imam n ayahku x selawat jawi. Sbb dh lama x dgr, teringin la sgt..huhuhu frustnya.








Malamnya bila kat umah, mak tnya ayah nape x selawat jawi, ayah ckp sbb dia dgn Tok imam je yg tau, nati kang ssh plak xde sape yg nak ikut. Tu aku jadi teringat kenangan ms aku kecik, masa tu tertunggu-tunggu kalu buat maulud sbb nak dgr sangat selawat jawi sbb rmai lg golongan tua yg ada. Bdk n org dewasa skang ni manala tahu sgt sbb dok biasa dgn selawat Arab je..

Aku cuma ingat satu ayat je dr selawat jawi...'apabila terbit bulan purnama....' tambah2 plak dlm bahasa kelate meme best sgtla, kita akan rasa lbh dkt dgn kisah kelahiran kesayangan kita Nabi Muhammad SAW sbb org yg selawat jawi tu mcm bercerita kisah kelahiran nabi dkt sape2 yg dengar..hmm tapi nak buat cane, org zaman internet ni mana la reti sume2 tu. Nanti generasi tua sume dah meninggal, xdela siapa yg buleh di harap lagi..




***moo_ezz***

Comments

  1. selawat jawi tu selawat bahasa melayu la kak ida, bkn bhs arab.hehe

    mak org panggil selawat jawi..best tau, dgr ms kecik2 dlu je

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM